Kanelbullens Dag - 4 oktober

Kanelbullens dag är en underbar dag där man, utan skam, kan frossa kanelbullar tills det växer ut genom öronen.

Jag tjuvstartade med att baka dom idag just för att kunna njuta av den underbart ljuvliga doften som sprider sig vid kanelbullesbak och självklart få trycka i mig några extra genom att skylla på att det var i förebyggande syfte inför imorgon. Min man blev självklart också väldigt nöjd över mitt tjuvstarts drag och var med och bakade för fullt även om han åt nästan halva degen haha.  

Oftast testar jag olika recept när jag bakar. Denna gången blev det receptet nedan och det blev fantastiskt gott, så detta rekomenderar jag starkt. Lycka till!


Ingredienser:

25 g jäst, färsk (0.5 paket)

2 1/2 dl mjölk

1/2 dl vit sirap

2 krm salt

1 tsk kardemumma (stött)

75 g smör (rumsvarmt)

7 1/2 - 8 dl vetemjöl

Fyllning:

75 g smör (rumsvarmt)

3 msk strösocker

1 msk kanel

 

Pensling & Garnering:

1 ägg (uppvispat)

1 msk pärlsocker eller mandelspån



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0